PROMLUVA Z 2. NEDĚLE POSTNÍ (C) – HONBA ZA ŠTĚSTÍM A ZAPLAVENOST ŠTĚSTÍM
Evangelista svatý Lukáš píše, že když se Ježíš modlil, výraz tváře se mu změnil a jeho šat oslnivě zbělel. Napadlo nás někdy představit si, jak se ta Ježíšova tvář změnila, co v ní bylo vidět, jak asi musela vypadat, o čem to ten svatý Lukáš tady vlastně píše? Evangelista ukazuje Ježíše zaplaveného štěstím. Ukazuje Ježíše zaplaveného štěstím ze spojení s Otcem. Ježíš se na tu horu nešel proměnit! On se šel modlit! A to proměnění a ta zaplavenost štěstím byla jen důsledkem té modlitby a toho spojení Otcem.
Pokud si chceme to evangelium promítnout do naší přítomnosti, tak možná bude dobře se ptát, jestli my jsme šťastní, jestli jsme šťastní tak nějak lidsky a jestli jsme šťastni s Bohem, případně co tomu našemu štěstí chybí. Víme, že kdysi byli lidi daleko skromnější, ale byli taky daleko šťastnější! Nebyly vymoženosti techniky, nebyla tak rozvinutá lékařská věda, nebyla tak rozvinutá sociální péče. Lidé byli šťastní, když měli práci, když měli co jíst, když byli zdraví, když v rodině nebyly žádné katastrofy, když zachovali víru. A stačilo jim to. Přinášelo jim to pocit uspokojení, byli šťastní. Dnešní doba je charakteristická úplnou honbou za štěstím. Ale tak nějak zvláštně. Často úplně v odtržení od reality života: skrze zábavu, skrze drogy, skrze alkohol. Někteří mladí jakoby si v životě úplně vystačili i bez těch věcí, které patří ke každodennosti. Jako by si vystačili bez vážnějších lidských vztahů, bez práce, bez zodpovědnosti. Stačilo by jít – jak mladí říkají – z pařby na pařbu. A vůbec netuší, co je štěstí. Že štěstí je něco, co vychází někde z hloubky a zvlášť z hloubky srdce, ve kterém působí Bůh.
Arcibiskup Jan Graubner vydal kdysi toto svědectví:
Zodpovědnost v biskupské konferenci za oblast misií mě přivedla k návštěvě Bangladéše, misijní země, jedné z nejchudších na světě. Na venkově netrpí hlady, protože jsou pracovití a horlivě obdělávají každý kousek země, kde pěstují rýži. Avšak i ti, co jídlo mají, jedí třikrát denně jen rýži a pijí vodu.
V zemi žije devadesát procent muslimů. Katolíků je necelých tři sta tisíc. Mají šest diecézí, ale téměř třikrát tolik škol než farností a také katolickou univerzitu. Každé z mnoha našich setkání hned na první pohled zaujalo převahou dětí a mladých lidí, stálou radostí a hlubokou zbožností. Rozsáhlé farnosti mají typická centra, k nimž nepatří jen kostel a fara, ale i škola a často internát, ošetřovna s porodnicí i sirotčinec, farní sál a louka s venkovním pódiem. Vše velmi skrovné, někde až nepředstavitelně chudé, ale plné života. Mnozí žijí v obcích převážně katolických. Kdo žije v nekřesťanském prostředí, posílá děti do internátu katolické školy, protože společenství katolických vrstevníků je považováno za nutný nástroj katolické formace.
Církev má dostatek kněžských a řeholních povolání. Umí slavit a slaví ráda. Samozřejmost, s níž se zde vytváří živé společenství, silně připomíná, že Ježíš nezaložil jednotlivé křesťany, ale společenství církve, Boží lid Nového zákona, že v církvi nejde jen o přijetí nějaké teoretické nauky, s níž je třeba souhlasit, ale o trvalou zkušenost blízkosti Boha přítomného uprostřed svého lidu.
Tito extrémně chudí nás mají čím obdarovat i poučit, protože mají kulturu života a budoucnosti, zatímco my žijeme v kultuře zestárlé a směřující k smrti. Oni milují děti a život, nebojí se obětí, nepropadli sobeckému individualismu. Patřit k církevnímu společenství s Ježíšem je pevnou součástí jejich identity. Láska k dětem se projevuje jak početnou rodinou, tak katolickou výchovou, často i za tvrdou cenu. Doma pak chybí dětská pracovní síla a děti jdou do církevních škol, aby měly dobré vzdělání, katolickou výchovu a zkušenost společenství církve. Aktivní přítomnost kněží a řeholníků ve formaci mládeže probouzí kněžská a řeholní povolání. Všestranné společenství farnosti zjevuje tajemství církve a vtahuje do života s Bohem. Copak to všechno nemá charakterizovat církev i v naší kultuře?
Tak můžeme dneska uvažovat nad tou dnešní honbou za štěstím a můžeme uvažovat nad dnešním evangeliem – nad Ježíšem, který JE zaplavený štěstím právě tím nádherným setkáním a spojením s Otcem. On se nešel na tu horu proměnit! On se tam šel modlit a to proměnění a to štěstí bylo jen důsledkem. Krásným důsledkem. Může to být i naše cesta. A kéž opravdu je…