PROMLUVA Z 3. NEDĚLE POSTNÍ (B) – STŘEDOVĚKÁ MORÁLKA?
V dnešním prvním čtení slyšíme, jak Bůh vyhlašuje Desatero přikázání. Chtěli byste, abych dneska mluvil o Desateru? Budu mluvit o životě. A ze života. A bude to i o tom Desateru.
Pár dní zpátky (možná jste to taky viděli) byla ve zprávách reportáž o tom, jak i ve zbožném Polsku ubývá lidí v kostelech. Vyjadřovala se tam v té reportáži i nějaká dáma o tom, jak církev je zkostnatělá, jak nedrží krok s mladými, všecky ty zákazy, příkazy…
Tak my ty příkazy a zákazy známe. A víme, že je to Desatero BOŽÍCH přikázání. Co dala sama církev, to může změnit. Ale co k dobru člověka dal Bůh, to ani papež změnit nemůže. Ale o tom to právě je: Pochopit, že ty záležitosti jsou pro dobro člověka a umět to vysvětlit i druhým.
A tak vám chci dnes nabídnout zamyšlení nad dvěma v dnešní době hodně diskutovanými záležitostmi. Ježíš mluvil v podobenstvích, v příbězích. Pomohu si dnes i já jedním velmi výmluvným vyprávěním z ministrantského časopisu Tarsicius. To zamyšlení nese název Hokej v hlavě.
Poslední den ve škole před Vánoci. Kdo by ho neměl rád? Učitelé pochopili, že nemá cenu snažit se o nějakou výuku, a tak si každou hodinu jen tak povídáme. Ne vždy je ale to povídání na našem gymplu pro všechny příjemné.
„Protože jsou Vánoce křesťanské svátky, tak si dnes budeme povídat o křesťanství,“ zahajuje fyzikář Procházka předehru představení, ve kterém budu nedobrovolně hrát hlavní roli.
„Martine, slyšel jsem, že věříš v Boha,“ obrací se s úsměvem lačného predátora na mě, „je to pravda?“ Když jsem na sobě rázem ucítil grilováníchtivé oči celé třídy, polilo mě horko. Jenže Procházka ještě neskončil: „Vy prý nesmíte spolu spát před svatbou a chlapi si musí brát jen ženský, můžeš nám říct, kdo tuhle vaši středověkou morálku ještě uznává?“
Cítil jsem se jako osamocený hokejový obránce při finále olympiády, kdy proti němu pár sekund před koncem jede protivník vstřelit vítězný gól. Duchu Svatý, poraď mi, mám si nechat vstřelit gól? Mám přiznat, že jsem věřící a obhajovat to, co je pro mě důležité? Mám se tak navždy totálně znemožnit před celou třídou? Nebo mám jednoduše faulovat a radši říct, že věřící nejsem a že ta morálka je pitomost, a tak zabránit své totální prohře ve třídě? V tu chvíli mi ten hokej v hlavě ukázal cestu ven z patové situace:
„No, já to vidím tak, že život je jako hokejový zápas,“ prozrazuji se třídě jako nadšený hokejový fanda. „Ten, kdo ho vymyslel, určil pravidla, která z něj dělají, podle mě, nejlepší hru na světě. Hokejista se nadře, ale když hraje podle pravidel, má šanci užít si skvělou hru s ostatními na hřišti i s diváky v hledišti. A navíc, když na sobě bude průběžně makat, tak může i vyhrát.“
Učitel i třída vypadají, že je můj příklad zaskočil a čekají, co ze mě vypadne dál. „Zajímavé je, že hokejová pravidla se respektují na celém světě a nikdo nezpochybňuje, že může hrát jen ten, kdo je na soupisce. Nejdřív se veřejně vyhlásí, kdo je v týmu, a pak se teprve hraje. Přijde mi, že svatba je podobným veřejným vyhlášením, že chci celý život hrát s tímto člověkem v našem týmu, a pak teprve jdeme hrát. Samozřejmě, že jde hrát i bez předem ohlášené soupisky, jde hrát i bez dalších pravidel, ale už to pak všechny nebaví,“ krčím rameny a pokračuji ke ztichlé třídě: „Dokonce si někdo může stanovit i svá pravidla, jako že manželé už nebudou jen muž a žena, ale třeba dva muži nebo dvě ženy, že je to prý přece jedno, protože chlap i žena jsou údajně naprosto stejní. Ale zajímavé je, že ještě nikdo nezkusil tuhle myšlenku úspěšně aplikovat na hokejový tým – místo aby v týmu měl útočníky, obránce a jednoho brankáře, postavil by si družstvo ze samých brankářů. To by asi nebylo úplně fér pro spoluhráče s klasickým týmem. A stejně to není fér ani pro děti, které si nemohou vybrat, v jakém týmu moderních rodičů budou hrát.“
Tentokrát Procházka dál nešťoural a radši začal promítat videa s fyzikálními pokusy. Díky, Bože, že jsem nemusel faulovat, ale doma si radši najdu nějaké dobré informace k této problematice, příště už si asi jen s hokejem nevystačím.
Takže hledejme i my. Nejenom CO, ale taky PROČ. Kdo pochopil PROČ, ten má dobrý „tah na branku“…